25 maart

‘Continu je voelsprieten uitzetten in een bedrijf’

Madelijn de Kleine is bedrijfsarts en ambassadeur van de campagne: ‘Bedrijfsarts worden. Het betere werk!’ Ze werd onlangs geïnterviewd voor de nieuwsbrief van Immediator.

Je bent gevraagd als ambassadeur. Waarom heb je ja gezegd?
Eigenlijk simpelweg omdat ik denk dat het belangrijk is dat ons vak eens op een goede manier gepromoot wordt, en dat bekend wordt voor studenten wat ons vak nu eigenlijk inhoudt. Onbekend maakt onbemind, en dat is niet terecht!

Was dat niet zo dan?
Ik ben van mening dat de pers over het vak lang niet altijd goed is. Terwijl we allemaal weten dat mensen die in contact zijn geweest met een bedrijfsarts daar wel positief over zijn. Bovendien wordt steeds de verzuimbegeleidingskant, de controlerende kant, naar buiten gebracht. Terwijl preventie en de individuele begeleiding op het gebied van functioneren een veel groter, interessanter deel is.

Wat houdt dat stuk dan in?
De individuele begeleiding van medewerkers, dat zijn de gesprekken die je voert. Gesprekken waarin je mensen coacht in het onder controle krijgen van verschillende facetten van hun leven, waaronder ziekte, maar het is veel breder dan dat. De preventierol pak je door adviseur te zijn voor het hele bedrijf, van boven naar beneden. Door in gesprek te gaan met het management, dat vaak wel weet wat er niet lekker loopt, maar daar ook advies over wil. Maar ook door gesprekken te voeren met medewerkers. Dan zijn er natuurlijk altijd nog de PAGO’s waar iedereen het over heeft, maar eerlijk gezegd vind ik het continu je voelsprieten uitzetten in een bedrijf minstens zo veelzeggend als de PAGO’s. Ik doe deze PAGO’s zeker daar waar het nodig is, maar echte preventie zit hem in contact hebben met de organisatie. Zo ben ik net gestart bij een klant van Immediator waar ik met alle managers nu kennis maak, individueel in een gesprek. Ze vertellen me waar ze staan, waar ze mee bezig zijn en wat de doelen zijn. Ik vertel ze wat mijn rol is, en waarvoor iedereen in de organisatie bij mij terecht kan. Deze gesprekken zijn heel nuttig om het bedrijf te leren kennen en vice versa. Ze weten nu dat ze de bedrijfsarts kunnen bellen om te sparren, maar ik weet nu ook welke zaken er spelen en kan daarmee ook beter advies aan de klant geven. Tegelijkertijd denk ik dat heel veel bedrijfsartsen de bedrijven waar ze werken zo goed niet kennen, daarin is winst te boeken.

Wat maakt dan volgens jou een goede bedrijfsarts?
Iemand die lef heeft maar het wel leuk vindt om zich dienstbaar op te stellen. We moeten zorgen dat mensen met elkaar in contact komen. Het gaat niet om jou, maar om dat anderen in positie worden gezet. Communicatie is daarin de kern. Zowel in individuele begeleiding als in je overstijgende adviesrol. Je moet niet bang zijn om mensen de hemd van het lijf te vragen, privé, werk, sport, sociaal, maar met duidelijke uitleg waarom je dat doet en zonder dat ze zich bedreigd voelen. EN je moet durven communiceren over de gezondheid van de organisatie. Anders heb je in dit vak niets te zoeken.

Samenvattend, waarom zou je studenten dit vak aanraden?
Je bent breed bezig. In alle facetten. Medisch, maar ook in arbo, de individu in zijn context van de organisatie. Je komt bij verschillende bedrijven en leert veel mensen echt kennen. Heel veel afwisseling dus, en daar houd ik van. Houd je daar niet van? Word dan specialist. Het mooie is dat werk en privé supergoed te combineren zijn. Ik ben wel een bedrijfsarts die altijd goed bereikbaar is. Meteen zaken oppakken, iemand tips geven, niet afwachten. Dat maakt dat je escalaties kunt voorkomen. Dus je moet wel bereikbaar willen zijn, maar op welke werkdagen je op pad gaat, daarin ben je heel autonoom. Je planning is echt extreem flexibel. Het is echt een mooi vak!

Deel dit artikel: