15 augustus

De kracht van luisteren

BLOG | Het allermooiste aan mijn vak is de veelzijdigheid. Ik, Marchien Beugelsdijk, ben in opleiding tot bedrijfsarts en zie medewerkers in verschillende organisaties, van onderwijs tot zorg. Mensen in allerlei functies, met verschillende ziektebeelden. Met de nieuwe Arbowet die medio 2017 is ingegaan, heb ik nu ook toegang tot de werkvloer van mijn klanten. Dit biedt extra mogelijkheden voor preventie: ik kan kijken naar gezondheidsrisico’s op de werkvloer en adviezen geven om problemen te voorkomen. Over preventie leer ik veel bij mijn opleiding. Daar wil ik de komende tijd dan ook nog meer aandacht aan geven.

Begeleiding en interventies

Als bedrijfsarts heb je ook een taak in de verzuimbegeleiding. Hierbij is mijn uiteindelijke doel telkens weer: een langdurig zieke medewerker weer richting arbeidsproces begeleiden op een medisch verantwoorde en vooral ook duurzame manier. Soms vraagt dit om interventies zoals doorverwijzing naar heel specifieke begeleiding. Soms heeft betrokkene zelf al veel gedaan en is het is vooral mijn rol om het proces te volgen en om, áls er stagnatie is, in actie te komen. Bij re-integratietrajecten is begeleiding van de leidinggevende en de werkplek zelf trouwens ook erg belangrijk – opnieuw een extra facet in mijn werk!

Individuele benadering

Als bedrijfsarts in opleiding doe ik ook kennis op over de achterliggende wet- en regelgeving en wat erbij komt kijken wanneer iemand na twee jaar ziekte gekeurd gaat worden bij het UWV. Je kunt je voorstellen dat er dan verschillende belangen spelen.  De werknemer zelf, de werkgever, UWV – iedere partij heeft net een iets ander perspectief. Elke casus vraagt daarom om een individuele benadering. Bedrijfsgeneeskunde is bij uitstek mensenwerk. Het vraagt daarom veel om communicatie en luisteren!

Op zoek naar het verhaal achter het verhaal

Ter illustratie: laatst had ik een ernstig zieke medewerker op het spreekuur die deels aan het werk was. Dit was nog mogelijk, het werk gaf afleiding en ook plezier. Ik heb de betrokkene vooral zijn verhaal laten doen en kreeg op het einde de opmerking dat hij het gevoel had dat er “eindelijk geluisterd werd” en dat hij dat heel prettig vond. Voor luisteren is in de curatieve sector vaak onvoldoende tijd. Juist voor ons als sociaal geneeskundigen, zeker ook degenen in opleiding, is het belangrijk om het verhaal achter het verhaal te ontdekken. Wat vindt betrokkene belangrijk? Hoe kan het werk zodanig worden aangepast dat iemand nog aan de slag kan blijven en een maatschappelijke rol kan blijven vervullen?

Meeloopdag

De kracht van luisteren. De zoektocht naar het grotere verhaal. Het bijdragen aan gezondheid op de werkvloer in de meest brede zin van het woord. Het zijn allemaal redenen waarom ik mijn werk en mijn opleiding zo mooi vind.


Deze blog is geschreven door Marchien Beugelsdijk, bedrijfsarts bij de Arbodienst.

Gepubliceerd op: 15 augustus 2018

Deel dit artikel: