‘Ook bedrijfsartsen komen in aanraking met acute situaties’

In een ziekenhuis kan het op vrijdagmiddag om vier uur flink stormen, bij een Arbodienst gebeurt dat niet zo snel, vertelt Mustafa Dönmez in zijn column voor Medisch Contact. Toch komen ook bedrijfsartsen, hoe zeldzaam ook, in aanraking met acute situaties.

Het is een nerveuze casemanager die hem vraagt of hij tijd heeft voor een acuut consult. ‘Een werkgever is bang dat zijn werknemer zichzelf iets aan gaat doen. Kan jij de werknemer bellen? Die laatste vraag is natuurlijk niet een echte vraag’, schrijft Mustafa. ‘Ik MOET werknemers bellen. IK ben bedrijfsARTS.’

Donkere wolk

Uit het gesprek blijkt dat het leven voor de werknemer een hele donkere wolk is en dat ze geen huisarts heeft. ‘Sterker nog: “what is a huisarts?” vraagt zij mij.’

Mustafa belt met de dienstdoende psychiater om te vragen of hij de werknemer kan beoordelen. Hij heeft de visie en expertise van de psychiater nodig om de werknemer – over wie hij zich als arts en medemens zorgen maakt – te kunnen helpen.

Mustafa komt er al snel achter dat het voor deze collega even wennen is dat hij door een bedrijfsarts wordt gebeld, dat is niet gangbaar. Het blijkt dat hij het spel goed moet spelen om door de weerstand heen te breken.

Lees de column van Mustafa op medischcontact.nl.

Deel dit artikel: